Tuesday, January 10, 2017

Tempat Riadah Menarik Di Kota Tinggi : Air Terjun Kota Tinggi

Air Terjun Kota Tinggi 

Kota Tinggi bukan saja terkenal dengan sejarah Kerajaan Johor malah ianya juga terkenal dengan kehijauan alam semulajadi terutamanya hutan dan gunung dengan dihiasi air terjun yang jernih dan menderau. Air terjun Kota Tinggi ni terbahagi beberapa tingkat. Tingkat yang paling atas ada satu kolam. Actually itu sebenarnya bukan kolam la.. sebenarnya ia adalah kesan air yang terjun dari atas (tingkat paling tinggi) so bila hari hari ada air yang kuat lalu di kawasan bawah (kolam), lama lama terjadi la dasar yang dalam. Lebih mudah panggil je kolam. 

So kawasan kolam nie agak dalam la jugak. Saya pernah menyelam sampai ke dasar kolam tu. Memang dalam. Masa nak turun rasa ok je.. Cuma bila nak naik, sebab pressure dari bawah dan dah tak cukup nafas, so terasa tak sampai sampai rasanya. Cuma nampak cahaya terang kat atas, tapi rasa jauh. Hehe, nasib baik masa tu boleh sampai permukaan. 

Tapi, kalau yang tak pandai berenang, atau nafas pendek, sangat tidak digalakan untuk menyelam atau mandi dikawasan ini. Sebenarnya dah ramai yang terkorban dikolam nie. Salah seorangnya adalah kawasan sekelas saya semasa di universiti dulu. 

Bahagian bawah (tingkat paling bawah) sekarang ini telah di bangunkan dengan meletakan beberapa slide. Spiral dan lain lain. Nak masuk tempat nie kena bayar la,  macam biasa. Sama macam theme park yang lain. Cumanya, disini skalanya adalah kecil. So setakat nak mandi manda dengan anak anak, boleh sangat la. 

Ok, kawasan air terjun ni, selain dilengkapkan dengan beberapa slide, terdapat juga beberapa buah resort yang didirikan didalam kawasan air terjun (kaki bukit) dan kawasan diluar kawasan air terjun. Ratenya macam biasa la.. Kalau nak murah, boleh cek di agoda, booking atau trivago. Kalau harga walkin, memang mahal sikit la.. 

Kalau nak kesini, menggunakan hanya kenderaan darat je yang boleh datang. So far belum ada bot atau kapal terbang yang boleh kesini. hehe.. Dari bandar Kota Tinggi, lebih kurang 20 minit macam tu. Kalau nak naik bas pun boleh. 















Untuk keterangan lanjut mengenai Air Terjun Kota Tinggi, boleh saja hubungi kami di talian seperti yang tertera dibawah. 

No comments:

Post a Comment